Stress

Det vigtigste at forstå omkring stress er, at der ikke er noget galt med èn. Der findes mange myter om stress, såsom at det er bestemte typer, der rammes. Fx at det er perfektionister, kontrolfreaks, mennesker med lavt selvværd eller mennesker, der har svært ved at sige fra. Lad det være helt klart fra starten, at det absolut ikke hænger sådan sammen. Alle mennesker kan blive ramt af stress, og desværre er det et stigende problem i vores samfund. Vores krop er bygget til at kunne håndtere kortvarig belastning, men hvis belastningen varer ved, er der fare for at du udvikler symptomer på stress og på længere sigt kan det ende i et decideret sammenbrud.

Stress = overbelastning.

Stresssymptomer er kroppens forsvarsmekanisme, der reagerer på en langvarig overbelastning.


Ofte opdager du ikke selv, at du er begyndt at bevæge sig ind i en stressspiral. Måske er pårørende eller dine omgivelser de første til at lægge mærke til ændringer i din adfærd.
Du bliver træt og irritabel. Har ikke overskud og energi. Mange oplever at bebrejde sig selv den manglende energi.

I stedet reagerer du måske på den indre uro ved at løbe stærkere. Du håber måske at du ved at få styr på dine problemer kan få kontrollen og roen (tilbage).

Det komplekse ved stress er, at det sjældent er én ting, der udløser det. Det er ofte en kombination af forhold på arbejdspladsen og i privatlivet. Fx kollegiale problemer, ledelsesmæssige forhold, familiære forhold, børn, bekymringer osv.

Hvis du oplever symptomer på stress, eller du er nået dertil, hvor du er gået helt ned med stress, kan stresscoaching være en rigtig god ide.

Mange vil opleve, at de bebrejder sig selv, at det er nået dertil og det kan være svært at se, hvordan man skal komme videre og ovenpå igen.

Udover ro og hvile findes der ikke én konkret løsning, der passer på alle. Det vil altid være individuelt, hvad der lige præcis hjælper dig til at komme ovenpå. Min tilgang er, at du er den, der har svarene, og jeg er blot er din hjælper. Ved stress-coaching kan vi i fællesskab komme frem til, hvad der er den bedste løsning.

I stedet for at fokusere på ”hvad gjorde jeg galt”, koncentrerer vi os i samtalerne om det, du gør, der virker – og hvorfor det virker. Ved at have fokus på dine ressourcer og styrker, kan vi i fællesskab sikre at du bliver stressfri og forbliver stressfri.

Typiske fysiske signaler

  • Hovedpine

  • Svimmelhed

  • Forhøjet blodtryk

  • Hjertebanken og høj puls

  • Rysten på hænder

  • Trykken og smerter i brystregionen

  • Kort åndedræt

  • Spændinger i kroppen

  • Uro og summen i kroppen

  • Søvnforstyrrelser

  • Mave- og fordøjelsesproblemer (diarré, forstoppelse)

  • Nedsat sexlyst

  • Hyppige infektioner

  • Udbrud eller forværring af kronisk sygdom

  • Træthed

Typiske adfærdsmæssige signaler​

  • Overspisning

  • At glemme at spise

  • Øget indtagelse af alkohol og medicin

  • Humørsvingninger

  • Tankemylder

  • Irritabilitet

  • Impulsivitet

  • Rastløshed

  • Nedsat humoristisk sans

  • Tendens til isolation

  • Ustabil arbejdsindsats

  • Øget tendens til fejl og sjusk

  • Flere konflikter

  • Øget sygefravær

Typiske følelsesmæssige signaler

  • Skyld- og utilstrækkelighedsfølelser

  • Angst

  • Lav selvfølelse

  • Nervøsitet

  • Sårbarhed over for kritik

  • Hudløshed

  • Aggression

  • Frustration

  • Rastløshed

  • Overvældelse

  • Magtesløshed

  • Depression

  • Træthed